December 17,2021

Samoobrona w słuchawce Jak się bronić przed rozmowami komercyjnymi

by Kolbowicz Marek

Nielegalna reklama telefoniczna pozostaje uciążliwa dla konsumentów. Istnieje dodatkowy stres, jeśli później przypadkowo zostaną wciągnięci do umowy. Jak możesz się przed tym obronić.

Uważaj na te wiadomości phishingowe

Konsumenci nigdy nie byli tak często wzywani bez pytania. Federalna Agencja Sieci otrzymała w zeszłym roku ponad 63 000 skarg - nowy rekord. „To stały problem, który nie umrze”, mówi Carola Elbrecht z Federacji Niemieckich Organizacji Konsumenckich (vzbv).

„Chociaż centra doradztwa konsumenckiego i Federalna Agencja Sieci nieustannie podejmują działania przeciwko nieautoryzowanym reklamom telefonicznym, wydaje się to opłacalne dla firm”. Połączenia reklamowe z konsumentami są w rzeczywistości dozwolone tylko wtedy, gdy osoba, do której dzwonisz, wyraziła uprzednią zgodę, mówi adwokat Harald Rotter, członek Grupy Roboczej Prawników Generalnych Stowarzyszenia Prawników Niemieckich (DAV). „Niewiele osób świadomie na to zezwala. Jednak firmy często uzyskują dostęp do danych w bezpłatnych konkursach i uzyskują potwierdzenie, że mogą przekazywać dane w celach reklamowych”.

W przypadku sporu taka zgoda może być wystarczająca, jeśli reklamodawca może to udowodnić. Jednak nie zawsze firmy faktycznie otrzymywały zezwolenie.

Konsumenci mogą się bronić

Jeśli nie chcesz, aby telefon cały czas dzwonił, możesz się bronić. Wspólnie z prawnikiem konsumenci mogą podjąć kroki prawne przeciwko firmie, wydając ostrzeżenie. Niektórzy prawnicy pobierają za to jedynie niską zryczałtowaną opłatę.

„Często jednak wystarczy poprosić firmę o przedstawienie dowodów, że wyraziła zgodę na reklamę telefoniczną” – mówi Harald Rotter. „Wtedy zwykle wiedzą, że istnieje zagrożenie ostrzeżenia i usuwają numer telefonu”. Jeśli została wyrażona zgoda, konsumenci mogą zażądać usunięcia swoich danych.

Natychmiast odwołaj umowę

W rzeczywistości taka umowa, którą narzucono konsumentom, w ogóle nie jest skuteczna. Teoretycznie można je po prostu zignorować. „Ale firmy upierają się przy swoich żądaniach. Twierdzą, że jest kontrakt i chcą zobaczyć pieniądze”, mówi Elbrecht. Czasami wysyłają również firmę windykacyjną.

Prawnik Rotter zaleca zatem natychmiastowe unieważnienie takiej umowy. „Zaraz po otrzymaniu potwierdzenia umowy konsumenci powinni zareagować. Jeśli potwierdzenie przyszło pocztą elektroniczną, najlepiej odesłać e-mail bezpośrednio z odwołaniem.

A dodatkowo, aby być po bezpiecznej stronie, należy zainwestować pieniądze, a także wysłać list polecony z potwierdzeniem odbioru. „Podejrzane firmy mają tendencję do ignorowania takich listów, relacjonuje ze swojej praktyki doradczej. Bezpłatne próbki listów są dostępne od konsumenta poradnie.

Notatki mogą się przydać

Konsumenci mają 14 dni na wycofanie zgody, bieg terminu rozpoczyna się od zawarcia umowy lub dostarczenia towaru. „Nawiasem mówiąc, nikt nie musi odsyłać niezamówionych towarów. Zamiast tego odpowiedzialny jest za ich odbiór nadawca” – mówi Carola Elbrecht, konsultant w zespole ds. monitoringu rynku cyfrowego.

Aby nie doszło do tego, że potwierdzenia zamówienia lub paczki są wysyłane bez zamówienia, jest kilka wskazówek dotyczących rozmowy telefonicznej. Dlatego warto krytycznie śledzić i zanotować numer telefonu, datę i godzinę oprócz nazwy firmy. Kilka wypunktowań dotyczących treści rozmowy może również pomóc, jeśli firma później wyda ostrzeżenie.

Jeśli masz wątpliwości, po prostu rozłącz się

„Na koniec rozmowy jeszcze raz podsumuj, na co się zgodziłeś. Na przykład darmowe próbki bez zobowiązań umownych. To również pokazuje rozmówcy, że nie spadłeś na głowę” – potwierdza Elbrecht.

Konsumenci nie powinni ujawniać wrażliwych danych, takich jak data urodzenia, adres, a nawet dane bankowe podczas wykonywania takich połączeń. Jeśli to wszystko jest dla Ciebie za dużo, możesz po prostu rozłączyć się na nieproszone połączenia.

  • Kolbowicz Marek
  • December 17,2021

Leave a Reply