April 13,2023

Biurowe - Sklep ITnes.pl

by Kolbowicz Marek

Microsoft Office – Wikipedia, wolna encyklopedia

Microsoft Office (w skrócie MSO) – pakiet aplikacji biurowych wyprodukowany przez firmę Microsoft. Wprowadzony na rynek 1 sierpnia 1989.

Programy składające się na Microsoft Office są przeznaczone do uruchamiania na platformie Microsoft Windows oraz Apple OS X, lecz mogą zostać uruchomione na innych systemach (GNU/Linux, FreeBSD itp.) za pomocą programów takich jak np. Wine.

Oprogramowanie jest konkurencyjne dla pakietów: LibreOffice, Oracle Open Office, IBM Lotus Symphony, Corel WordPerfect Office, SoftMaker Office, Dokumenty Google i Apple iWork.

Pakiet Microsoft Office od wersji 2007[1] ma możliwość obsługi otwartego standardu plików OpenDocument. W starszych wersjach jest to również możliwe dzięki wtyczce OpenXML/ODF Translator Add-ins for Office[2].

Programy pakietu Microsoft Office [ edytuj | edytuj kod ]

Komputery PC [ edytuj | edytuj kod ]

Programy podstawowe [ edytuj | edytuj kod ]

Excel (arkusz kalkulacyjny)

OneNote (sporządzanie notatek)

Outlook (osobisty menadżer informacji, tzw. PIM)

PowerPoint (tworzenie i wyświetlanie prezentacji)

Word (edytor tekstu)

Programy dodatkowe [ edytuj | edytuj kod ]

Programy wycofane lub nierozwijane [ edytuj | edytuj kod ]

Microsoft Office Live [ edytuj | edytuj kod ]

Microsoft Office Live był usługą internetową zaprojektowaną dla małych przedsiębiorstw. Powstała 15 lutego 2006 roku jako część projektu Windows Live firmy Microsoft. Dawała użytkownikom możliwość założenia i utrzymania domeny, strony internetowej oraz kont e-mail. Dodatkowo udostępniała narzędzia służące do organizacji pracy. Oferowana była w wersji darmowej i płatnej. Wymagała korzystania z przeglądarki Internet Explorer i systemu Windows XP albo nowszego. W czerwcu 2010 roku usługa została włączona do pakietu SkyDrive.

Office Mobile [ edytuj | edytuj kod ]

Pakiet Office Mobile zawiera – ograniczone i dostosowane do mniejszej rozdzielczości ekranu oraz zoptymalizowane na dotyk – odpowiedniki aplikacji Word, Excel i PowerPoint. Inne aplikacje takie jak OneNote, Lync czy Outlook są dostępne jako osobne aplikacje i mogą zostać pobrane ze sklepu Windows czy App Store’a. Lync i OneNote są dostępne na Google Play dla użytkowników Androida. Office Mobile umożliwia użytkownikom zapis i dostęp do dokumentów znajdujących się na OneDrive czy na SharePoincie. Dodatkowo, aplikacje z pakietu Office na platformę Windows Phone mają możliwość zapisu plików lokalnie.

Office Mobile zadebiutował jako Pocket Office na Windows CE dla urządzeń Handheld PC w roku 1996. Ostatnia wersja dla Windows Phone – Microsoft Office Mobile 2013 – została wypuszczona 29 października 2012, dla telefonów firmy Apple Inc. 14 czerwca 2013, a dla użytkowników Androida 31 lipca 2013. W różnym stopniu programy są tłumaczone na 33 języki.

27 marca 2014 roku wydano nową wersję pakietu Office specjalnie stworzoną dla użytkowników iPadów. Pakiet ten zawierał odpowiedniki programów: Word, Excel i PowerPoint. Jednak są one dystrybuowane jako osobne aplikacje w sklepie Apple. Darmowa wersja umożliwia jedynie przeglądanie zawartości. W celu edycji dokumentów niezbędna jest subskrypcja Office 365.

Tworzenie wtyczek do pakietu Office [ edytuj | edytuj kod ]

Od wersji 2013 pakietu Office użytkownik ma możliwość tworzenia wtyczek. Aplikacje takie oparte są o standardowe technologie jak HTML5, JavaScript, CSS3, XML i REST API. Aplikacje takie nie instalują się bezpośrednio na komputerze, ale uruchamiają się w przeglądarce w bezpiecznym środowisku co daje możliwość łatwego ich utrzymania i aktualizowania.

Podstawowym komponentem aplikacji dla Office’a jest plik XML zwany manifestem i strona internetowa. W manifeście zawarte są wszelkie ustawienia dla strony internetowej, która implementuje interfejs użytkownika i logikę. W takim pliku powinien zostać zawarty między innymi adres URL strony internetowej, nazwa aplikacji, jej wersja i opis.

Istnieją trzy główne rodzaje aplikacji dla Office’a. Pierwszym z nich jest task pane. Aplikacja taka pracuje razem z dokumentem i dostarcza informacji kontekstowych i funkcjonalności w celu zwiększenia możliwości przeglądania i tworzenia treści dokumentu. Kolejnym rodzajem aplikacji są content apps, które umożliwiają integrację treści dokumentu z opartymi na przeglądarkach danymi (np. YouTube czy galeria zdjęć). Ostatnim rodzajem są mail apps. Pracują one z wiadomościami mailowymi oraz spotkaniami (prośbą o spotkanie, odpowiedzią na spotkanie i anulowaniem spotkania). Mogą one uzyskiwać dostęp do informacji kontekstowych, a następnie używać ich aby uzyskać dostęp do dodatkowych informacji na temat serwera czy usług internetowych.

Aplikacje takie mogą zachowywać się dokładnie tak jak strony internetowe, czyli między innymi implementować wygląd i logikę przy użyciu JavaScript. Jednak jako aplikacje dla Office’a mogą wchodzić w interakcje z aplikacjami z pakietu Office i ich zawartością przy pomocy bibliotek JavaScript zapewnionych specjalnie w tym celu. W przypadku aplikacji typu task pane i content apps API umożliwia im czytanie i tworzenie dokumentu, jak również obsługiwanie zdarzeń wywoływanych przez użytkownika. API dla aplikacji mailowych przydziela dostęp do wiadomości, informacji o spotkaniach czy informacji o profilu użytkownika.

W celu tworzenia aplikacji dla Office’a można używać dowolnego programu zapisującego plik tekstowy. Dodatkowo w ramach Visual Studio (od wersji 2012) dostępne są szablony projektów oraz dedykowane narzędzia programistyczne.

Daty wydań [ edytuj | edytuj kod ]

Początki pakietu Office sięgają roku 1989. Przez wiele lat największą konkurencją dla pakietu firmy Microsoft był rozwijany przez firmy WordPerfect Corporation, Novell i Corel pakiet biurowy WordPerfect Office. Od roku 1998 alternatywą dla nich stał się firmowany przez firmę Sun Microsystems pakiet StarOffice, obecnie rozwijany również na zasadach open source pod nazwami i NeoOffice.

W roku 2007 rywalizację podjął IBM udostępniając pakiet biurowy IBM Lotus Symphony.

Wydania na platformę PC (Windows i DOS) [ edytuj | edytuj kod ]

Wydania na platformę Mac i Mac OS [ edytuj | edytuj kod ]

Wydania na platformę mobilną (Windows Phone, Android, iOS) [ edytuj | edytuj kod ]

Data Wersja Uwagi 27 marca 2014 Office Mobile za darmo dla smartfonów z Androidem i iOS

Zobacz też [ edytuj | edytuj kod ]

Programy biurowe - poznaj najpopularniejsze programy do codziennej pracy biurowe

Oprogramowanie biurowe jest jednym z najważniejszych zestawów aplikacji, które powinniśmy posiadać na swoim komputerze, aby zdecydowanie ułatwić sobie zadania, podczas codziennej pracy biurowej. Może się ono okazać niezbędne do pisania dokumentów, analizy danych czy tworzenia prezentacji. Jakie programy biurowe wyróżniamy i do czego one służą?

Czym są programy biurowe?

Programy biurowe są zbiorem aplikacji, tworzonych i dedykowanych różnym platformom systemowym i sprzętowym, z myślą o uproszczeniu i zwiększeniu wydajności pracy biurowej. Stosowane zarówno w celach komercyjnych, dla użytkowników firmowych jak i niekomercyjnych, dla użytkowników domowych .

Istniejące aktualnie programy biurowe, charakteryzują się szeroką gamą możliwości zastosowań czy funkcjonalności, aby ułatwić nam wykonywanie obowiązków biurowych. Co roku na rynku przybywa nowych produktów czy wersji aplikacji, pozwalających na coraz to wyższy komfort użytkowania. Do programów biurowych należą:

pakiety biurowe

edytory tekstu

arkusze kalkulacyjne

programy graficzne

bazy danych

organizery

przeglądarki dokumentów w formacie PDF

programy księgowe

przeglądarki grafik

transmitery faksów

W zależności od specyfiki i przeznaczenia, programy biurowe mogą wyróżniać się następującymi funkcjami :

dokonywania obliczeń

edytowania tekstu

tworzenia prezentacji

komunikacji

przechowywania informacji

księgowania

tworzenia wykazów

tworzenia ofert

tworzenia stron internetowych

obsługa baz danych

Rodzaje programów biurowych

Jeszcze kilkanaście lat temu, najpopularniejszym istniejącym rozwiązaniem w zakresie pakietu biurowego, było oprogramowanie firmy Microsoft. Microsoft Office był instalowany niemal wszędzie, począwszy od przedsiębiorstw, szkół, instytucji edukacyjnych poprzez instytucje państwowe po domostwa.

Istniały wtedy również rozwiązania oparte o typ licencji darmowego oprogramowania, takie jak OpenOffice czy LibreOffice, natomiast były one znacznie słabsze, bardziej ograniczone, nie posiadały tylu użytecznych funkcji, co najważniejsze nie radziły sobie z otwieraniem i edycją plików stworzonych za pomocą Microsoft Office, co też miało wpływ na mniejszą popularność tych rozwiązań.

W kolejnych latach, na rynku, nastąpiły radykalne zmiany, zwłaszcza gdy do użytku został wprowadzony program biurowy Google Docs.

Pakiety biurowe

Microsoft Office

Pakiet biurowy MS Office, jest obecnie najpopularniejszym zestawem aplikacji biurowych. Pierwszy raz na rynku, zadebiutował on w 1990 roku. Pakiet, zależnie od wersji i typu pakietu, złożony jest z kilu lub kilkunastu aplikacji, w tym, między innymi Microsoft Word, Excel, Power Point i Access.

Pakiet Office jest oprogramowaniem płatnym, wymagającym jednorazowej opłaty za klucz licencyjny. Microsoft Office dostępny jest w języku polskim, zarówno na systemy Windows jak i Mac czy Android. Jest on swojego rodzaju prekursorem pakietów biurowych. Cechuje go bardzo duża liczba użytkowników domowych jak i korporacyjnych. Posiada własne formaty plików, takie jak: DOC, XLS czy PPT, które wyznaczyły standardy na rynku, przez co nie ma problemu z ich kompatybilnością, ponieważ to inne rozwiązania na rynku, muszą obsługiwać te rozszerzenia plików. Ponadto, sporo kolejnych pakietów biurowych, czerpało inspiracje z rozwiązań Microsoftu, również pod względem wizualnym.

Google Docs

Google Docs (dokumenty Google), to pakiet biurowy online, który zaistniał w 2006 roku. Pakiet ten wyposażony jest w szereg narzędzi online, w skład których, wchodzą między innymi: edytor tekstu, narzędzie do obsługi arkuszy kalkulacyjnych, kreator prezentacji, kreator ankiet i formularzy. Tworzone dokumenty, automatycznie zapisują się na Dysku Google.

Google Docs jest dostępny za pomocą przeglądarki internetowej, działa więc na każdym systemie operacyjnym posiadającym przeglądarkę, dostępny jest więc z praktycznie każdego urządzenia. Mamy także możliwość zainstalowania dodatkowego rozszerzenia, w celu korzystania z pakietu i pracy na plikach, również w trybie offline. Ponadto istnieje również wersja produktu, dostępna na smartfony.

Do największych zalet pakietu należy elastyczność rozwiązania i możliwość kontynuacji pracy nad dokumentem na dowolnym komputerze, aplikacja bowiem, nie wymaga instalacji na twardym dysku, obsługiwać ją możemy po zalogowaniu się do swojego konta Google na dowolnym komputerze. Dodatkowym atutem, są gotowe wzory rozmaitych plików, takich jak, wzory CV, planu budżetu oraz wiele innych. Ponadto niewątpliwą zaletą dokumentów Google, jest możliwość grupowej edycji oraz komentowania plików, w tym tekstów, skoroszytów czy prezentacji. Google Docs, jest rozwiązaniem bezpłatnym dla użytkowników. Mamy jednak również możliwość zakupu konta formowego - Google Suite.

Microsoft Office 365

Office 365, to nieco podobne rozwiązanie do Google Docs. Użytkownik, po opłaceniu miesięcznej subskrypcji, uzyskuje dostęp do oprogramowania biurowego Office, który zintegrowany jest z rozwiązaniem chmurowym Microsoftu. Microsoft Office 365, to oprogramowanie, nie tylko na komputery. Aplikacja ta, daje nam możliwość pracy online z przeglądarki www. Program pozwala więc na stworzenie plików w Microsoft Word, by następnie móc edytować je przez innego użytkownika, dzięki aplikacji online. Office 365, oprócz zestawu aplikacji biurowych, posiada również komunikator Microsoft Teams, służący do komunikacji np. w firmie.

LibreOffice

LibreOffice jest darmowym pakietem biurowym, z licencją open-source. Stanowi on rozwinięcie pakietu OpenOffice, które od 2010 roku stanowi i rozwijane jest jako oddzielna aplikacja.

Pakiet ten składa się z sześciu podstawowych programów:

Do edycji tekstu służy Writer — odpowiednik Microsoft Word, który oferuje pakiet Office

Calc, arkusz kalkulacyjny — jest to odpowiednik Microsoft Excel

Impress, to program, który pozwala tworzyć prezentacje — jest to odpowiednik Microsoft Powerpoint

Draw, służy do tworzenia diagramów i grafik wektorowych — jest to swoistego rodzaju odpowiednik Microsoft Visio

Math, to program służący do tworzenia formuł matematycznych

Base, to program do zarządzania bazami danych — jest to odpowiednik Microsoft Access

LibreOffice to jedno z najlepszych rozwiązań open-source, korzysta z niego wiele instytucji publicznych na świecie. Problemy może sprawiać dość toporny i nieintuicyjny interfejs, szczególnie w przypadku przejścia na to rozwiązanie ze znanego Microsoft Office. Oprogramowanie dostępne jest na systemy Linuks, MacOS, Windows czy Android i iOS.

Apache OpenOffice

OpenOffice to następca pakietu StarOffice, który został stworzony przez Star Division. Firma ta została wykupiona przez Sun Microsystems, a następnie przez Oracle. Skutkiem przejęcia przez Oracle, było rozdzielenie się pakietu i powstanie LibreOffice. Społeczność open-source, przestała wspierać rozwój aplikacji, przez co jej aktualizacje pojawiają się rzadziej. Aktualny Apache OpenOffice składa się z analogicznych progarmów do MS Office a ich nazwy są identyczne do tych, znanych z LibreOffice, to jest Writer, Calc, Impress, Draw, Math oraz Base.

Pozostałe przydatne programy biurowe — co jeszcze się przyda?

Wymienione powyżej oprogramowanie biurowe, to swego rodzaju konieczność, jeśli chodzi o wszelkie prace biurowe. Dodatkowo, istnieje także przydatne oprogramowanie biurowe, które z pewnością ułatwi nam życie i z którego warto skorzystać. O jakim oprogramowaniu i narzędziach mowa?

Adobe Acrobat Reader

Adobe Acrobat Reader to najbardziej popularne i darmowe rozwiązanie, jeśli chodzi o otwieranie dokumentów w formacie PDF. Dzięki niemu możemy szybko i w wygodny sposób przeglądać nawet największe pliki zapisane w tym formacie. Acrobat Reader oferowany jest również w wersji płatnej, o rozszerzonych możliwościach programu.

7Zip

Program 7Zip świetnie sprawdzi się w przypadku, gdy musimy skompresować kilka plików i np. wysłać je pocztą e-mail. Doskonale radzi on sobie z najpopularniejszymi formatami plików, pozwala na rozpakowywanie jak i kompresowanie plików, tak aby nie zajmowały dużo miejsca.

InfranView

InfranView to bardzo szybka przeglądarka obrazów, która jednocześnie umożliwia ich edycję, jest to rozwiązanie znacznie bardziej efektywne niż natywna przeglądarka grafiki od Windows.

Biurowe - Sklep ITnes.pl

Chyba każdy użytkownik komputera wie, że bez zainstalowanego oprogramowania nawet na najlepszym sprzęcie będzie się kiepsko pracować, a w wielu przypadkach to właśnie oprogramowanie umożliwia tę pracę, zwłaszcza jeżeli mowa o pracy w biurze. Właśnie dlatego różni producenci na całym świecie wciąż udoskonalają i wypuszczają na rynek coraz nowocześniejsze narzędzia, które mają nie tylko usprawnić, ale również ułatwić pracę na komputerach. W naszym asortymencie znajdziesz między innymi Microsoft Project 2016 Pro, Microsoft Project 2016, Microsoft Visio 2016 Pro, Microsoft Office Professional 2016 czy Microsoft Visio 2016 Standard. Oprócz tego w ofercie mamy pakiety Office idealne zarówno dla użytkowników biznesowych, jak i domowych.

Oprogramowania biurowe ułatwiają pracę na komputerze, a niektórym osobom wręcz ją umożliwiają. Zawierają one różnorodne narzędzia, które zwiększają funkcjonalność sprzętów, na których są zainstalowane. Szeroki wybór oprogramowania biurowego docenią w szczególności użytkownicy biznesowi, którym zależy nie tylko na dużym wyborze narzędzi, programów i pakietów, ale również na przystępnej cenie przy zakupie większej ilości produktów. Oprogramowania biurowe Microsoft Office umożliwiają komfortową i wydajną pracę: pakiety Office oferują narzędzia, pozwalające na sprawne wysyłanie maili, tworzenie plików/arkuszy czy przechowywanie danych. Oprogramowania biurowe Microsoft Office są dostępne na kilku licencjach: komercyjnej, domowej, a także edukacyjnej.

  • Kolbowicz Marek
  • April 13,2023

Leave a Reply