November 23,2021

Autonomiczne samochody BMW: 1500 TB nowych danych dziennie

by Kolbowicz Marek

BMW utworzyło ogromne centrum danych na północy Monachium, w którym gromadzone są wszystkie dane z autonomicznych pojazdów testowych. 230 petabajtów pojemności pamięci masowej, ponad 100 000 rdzeni procesorów, ponad 200 procesorów graficznych. Kable światłowodowe 96 x 100 Gbps z szybkością transmisji danych około 3,75 terabit/s. I 1500 TB nowych nieprzetworzonych danych każdego dnia.

BMW oficjalnie otworzyło dziś swoje AD Data Center w Unterschleißheim koło Monachium. Stanowi on podstawę badań BMW nad autonomicznym samochodem w tamtejszym Kampusie Autonomicznej Jazdy BMW Group.

Od 2011 r. wysoko zautomatyzowane pojazdy testowe BMW poruszają się między Monachium a Norymbergą autostradą federalną A9. Kilka lat temu jeździliśmy takim pojazdem testowym i nakręciliśmy o nim imponujący film. Od jesieni 2017 r. BMW koncentruje swoje badania nad samochodem autonomicznym w Kampusie Autonomicznej Jazdy BMW Group przy Landshuter Strasse w Unterschleißheim pod Monachium. Kampus oferuje 23 000 metrów kwadratowych powierzchni biurowej dla 1800 pracowników; większość z nich to programiści.

Bliskość istniejących obiektów BMW na północy Monachium, takich jak centrum badań i innowacji w Milbertshofen, przemawia za lokalizacją Unterschleißheim. Ponadto sąsiednia A9 już dawno została wyposażona w tablice orientacyjne dla pojazdów autonomicznych.

W 2021 roku produkcyjny pojazd BMW Vision iNext, który został zaprezentowany latem 2018 roku, będzie pierwszym pojazdem BMW Group z opcjonalnym systemem Level 3. System ten pozwoli kierowcy na autostradzie przekazać zadanie prowadzenia pojazdu pojazdowi przez dłuższy czas do maksymalnie 130 km/h. Równolegle do startu iNext, pod koniec 2021 r. ma zostać uruchomiona flota pojazdów testowych, które przetestują funkcję poziomu 4 – czyli jazdę bez ingerencji kierowcy – w testach na dużą skalę w określonych miastach środowiska.

Wykorzystanie rozwoju opartego na danych ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa systemu poziomu 3 w BMW iNext. BMW nazywa to podejście D3. BMW opracowuje centrum danych wymagane dla ogromnych ilości danych gromadzonych w procesie wraz z technologią DXC. Ta tak zwana platforma BMW Group High Performance D3 znajduje się zaledwie kilka kilometrów od BMW Group Autonomous Driving Campus, również w Unterschleißheim pod Monachium. Bliskość przestrzenna była wymagana między innymi po to, aby móc bez opóźnień przenosić ogromne ilości danych z kampusu na platformę. Niektóre kluczowe dane centrum danych: 230 petabajtów pojemności pamięci masowej, ponad 100 000 rdzeni procesorów i ponad 200 procesorów graficznych (jednostek przetwarzania grafiki). Do połączenia wysokowydajnej platformy D3 BMW Group ze stacjami „Hardware in the Loop (HiL)” w BMW Group Autonomous Driving Campus dostępne są kable światłowodowe 96 x 100 Gbps. Wynikowa użyteczna szybkość transmisji danych wynosi około 3,75 terabita / s, jak wyjaśnia BMW.

Na zachodnim wybrzeżu USA, w Niemczech, Izraelu i Chinach jest używana flota do zbierania rzeczywistych danych z jazdy z około 80 pojazdów serii BMW 7. Oczekuje się, że do końca 2019 r. flota wzrośnie do około 140 pojazdów. BMW codziennie zbiera ponad 1500 TB nowych surowych danych ze swoich pojazdów testowych. Lwią część tych danych zebranych przez autonomiczne pojazdy testowe stanowią materiały wideo z kamer zainstalowanych w pojazdach: około 80 procent. BMW buduje centrum autonomicznej jazdy dla 2000 ekspertów BMW demonstruje wysoce zautomatyzowaną jazdę (PC-WELT-Video) BMW Vision iNext: Ten elektryczny samochód powinien stawić czoła Tesli VW: 40 000 programistów przeciwko Apple i Google

Audi pokazuje pilota korków: autonomiczny do 60 km/h

  • Kolbowicz Marek
  • November 23,2021

Leave a Reply