November 25,2021

Systematycznie rozwiązuj problemy sieciowe

by Kolbowicz Marek

Rozwiązywanie problemów z siecią jest czasem wyzwaniem nawet dla profesjonalistów, wiele elementów jest zaangażowanych w nawiązanie połączenia i należy je sprawdzić. Nasz poradnik pomoże Ci krok po kroku przeanalizować problemy z połączeniem w sieci.

Rozwiązywanie problemów nie zawsze jest łatwe, gdy przeglądarka nie wyświetla już stron internetowych lub dostęp do serwera danych nie działa. W sieć zaangażowanych jest wiele komponentów, a nawet drobne błędy w konfiguracji mogą doprowadzić do całkowitej awarii. Błąd może tymczasowo leżeć po stronie dostawcy Internetu, router DSL może być winny w okablowaniu, przełączniku lub w konfiguracji bezprzewodowej routera. Możliwa jest również techniczna usterka sprzętowa karty sieciowej komputera. Last but not least, istnieją ustawienia oprogramowania w systemie operacyjnym i przeglądarce, które blokują sieć i Internet. Biorąc pod uwagę mnogość możliwych przyczyn, pomocne jest tylko systematyczne rozwiązywanie problemów.

Skonfiguruj i zoptymalizuj sieć

Najważniejszym urządzeniem w sieci domowej jest router DSL lub modem kablowy. Urządzenia te łączą ze sobą dwie sieci - czyli Internet publiczny i sieć lokalną w Twojej siedzibie. Router zazwyczaj zapewnia również punkt dostępu WLAN. Dodatkowo router z kilkoma portami Ethernet pełni rolę przełącznika, co umożliwia bezpośrednią komunikację pomiędzy urządzeniami podłączonymi przewodowo i bezprzewodowo.

Za to odpowiada za dystrybucję adresów IP


DHCP (protokół dynamicznej konfiguracji hosta)
odpowiedzialny. Router o adresie IP „192.168.0.1” przydziela urządzeniom w sieci adresy IP z zakresu od 192.168.0.2 do 192.168.0.254. Przesyła również standardową maskę sieci 255.255.255.0 oraz adresy standardowej bramy i serwera DNS (te ostatnie są zwykle identyczne z numerem IP routera). Więc najpierw sprawdź, czy możesz połączyć się z routerem DSL.

Najważniejsze polecenia sieciowe i internetowe

Dlatego jeśli masz jakiekolwiek problemy z siecią, najpierw sprawdź, czy router jest zasilany, czy świecą się normalne diody LED (Internet, LAN, WLAN) i czy router jest osiągalny. Wprowadź adres IP routera w przeglądarce, zazwyczaj jest to „192.168.0.1” lub „192.168.1.1” (Fritzbox używa domyślnie 192.168.178.1). W razie wątpliwości możesz również określić poprawny adres IP routera za pomocą polecenia „ipconfig” („standardowa brama”).

Jeżeli połączenie z routerem nie działa, tzn. strona konfiguracji routera DSL nie pojawia się w przeglądarce, może być kilka przyczyn takiego stanu rzeczy: router jest nieprawidłowo skonfigurowany lub uszkodzony, kabel sieciowy jest luźny lub uszkodzony, karta sieciowa urządzenia uzyskującego dostęp jest nieaktywna lub wadliwa. Aby to zapewnić, wyłącz router, odłączając go, a następnie podłącz ponownie. Następnie powtórz dostęp do routera, najlepiej z innym komputerem lub notebookiem. Jeśli to również nie zadziała, należy wykluczyć dodatkowe źródła błędów, takie jak WLAN, przełączniki, kable Ethernet, Powerline: Podłącz komputer bezpośrednio do routera za pomocą nowego kabla sieciowego i spróbuj ponownie. Jeśli to również nie zadziała, nadal istnieje szansa, że ​​błędną konfigurację można naprawić, przywracając router do ustawień fabrycznych.

Jak prawidłowo podłączyć sieć LAN?

Niektóre modele posiadają w tym celu przycisk resetowania, większość z nich trzeba wcisnąć w mały otwór oznaczony „Reset” z tyłu za pomocą ostro zakończonego przedmiotu, np. wykałaczki. Z reguły przewidziany jest do tego minimalny czas trwania kilku sekund. Reset usuwa ewentualnie ustawione hasło dostępu, a także wszystkie ustawienia konfiguracyjne, takie jak współdzielenie portów lub opcje energii. Powoduje to jednak, że urządzenie ponownie działa z ustawieniami domyślnymi, o ile nie ma usterki technicznej

Gdy router działa, wszystkim urządzeniom sieciowym domyślnie przypisywany jest lokalny adres IP przez DHCP. Sieć lokalna powinna więc działać w każdym przypadku, łącznie z wywoływaniem interfejsu konfiguracyjnego routera za pomocą dowolnej przeglądarki. Jeśli to się nie powiedzie, w razie potrzeby możesz ręcznie zażądać adresu IP (patrz punkt 3). W interfejsie konfiguracyjnym można sprawdzić, czy usługa DHCP jest włączona iw razie potrzeby ją aktywować. W tym celu we Fritzbox wymagany jest widok „rozszerzony” (dawniej „widok eksperta”). Aby to zrobić, kliknij w interfejsie konfiguracyjnym w dolnym obszarze „Widok: Standardowy”. Następnie przejdź do „Sieć domowa” w menu, a następnie do zakładki „Ustawienia sieciowe”. Kliknij „Adresy IPv4”. W tym miejscu należy ustawić znacznik wyboru przed „Aktywuj serwer DHCP”. Kliknij OK, aby zamknąć stronę. W osobnym oknie zobaczysz przegląd z najważniejszymi ustawieniami IP.

W sekcji „Sieć domowa -> Sieć -> Urządzenia i użytkownicy” wszystkie urządzenia aktualnie podłączone do Fritzbox („Aktywne połączenia”) są wyświetlane powyżej z zielonym oznaczeniem. Poniżej znajdują się poprzednie połączenia („Nieużywane połączenia”).

Jeśli aktualnie podłączonego urządzenia brakuje w „Aktywnych połączeniach”, błąd należy znaleźć w tym urządzeniu. Dotyczy to zarówno komputerów przewodowych, jak i mobilnych urządzeń WLAN.

Dziesięć pomysłowych profesjonalnych narzędzi dla małych sieci

Ustawienia WLAN: Wszystkie urządzenia WLAN, które chcą połączyć się z siecią bezprzewodową routera (nazwę sieci bezprzewodowej routera można znaleźć na Fritzbox w „WLAN -> Sieć bezprzewodowa”) muszą używać tej samej metody szyfrowania i ustawionego hasła w routerze. Z reguły powinno być aktywne szyfrowanie WPA2, które jest uważane za bezpieczne. W Fritzbox ustawienie i hasło dostępu znajdziesz w „WLAN -> Bezpieczeństwo”. Ustaw WPA2 również dla urządzeń sieciowych.

Więcej informacji na temat podłączania i konfiguracji routera DSL można znaleźć w artykule Idealne podłączenie routera DSL.

Podłącz i zaciśnij sieć LAN prawidłowo

Połączenie internetowe: każdy router wskazuje, czy istnieje połączenie z dostawcą Internetu. Jest to warunek konieczny do korzystania z Internetu – czyli dostępu do sieci publicznej. W przypadku Fritzbox zobaczysz wpis „Internet” na stronie przeglądu w obszarze „Połączenia”, a obok niego „Połączono od”, w przeciwnym razie „brak połączenia” „ głosy. W sekcji „System -> Zdarzenia” znajdziesz również informacje o przyczynie nieudanego połączenia. To nie musi być Twoja wina, połączenie w Twoim regionie może być obecnie zerwane. Wszyscy główni dostawcy Internetu oferują stronę internetową z aktualnymi raportami o błędach, którą w tym przypadku należy oczywiście odwiedzić zewnętrznie lub za pośrednictwem sieci komórkowej smartfona lub notebooka.

Więcej informacji na temat szyfrowania sieci WLAN można znaleźć w artykule Prawidłowe zabezpieczenie sieci WLAN, dziecinnie proste – tak to działa.

Prawie wszystkie obecne komputery mają wbudowany zasilacz. Funkcja sieciowa jest zatem umieszczona w chipsecie na płycie głównej. Zwykle obok gniazda sieciowego widać dwie diody LED. Zielona dioda LED zapala się w momencie nawiązania połączenia z siecią, żółto-pomarańczowa dioda LED pokazuje stan transmisji. Miga podczas przesyłania danych. Adaptery USB WLAN są zwykle wyposażone tylko w jedną diodę LED. Świeci się, gdy adapter jest aktywny i miga, gdy występuje aktywność przesyłania. Systemy Windows i Linux pokazują również możliwe błędy połączenia na symbolu sieci na pasku zadań / pasku systemowym - Windows z żółtym wykrzyknikiem (sprzęt w porządku, ale bez prawidłowego adresu IP) lub czerwonym krzyżykiem (błąd sprzętowy).

Jeśli zielona dioda połączenia Ethernet nie świeci, ale router oczywiście działa (co potwierdzają inne urządzenia), albo własna karta sieciowa urządzenia nie działa, albo ścieżka transmisji do routera. Sprawdź okablowanie na całej trasie: może prowadzić przez przełączniki, które powinny świecić na zielono na odpowiednim kablu, i ewentualnie przez adaptery linii energetycznej, które można ponownie zainicjować przez odłączenie i podłączenie wtyczki zasilania.

Najważniejsze polecenia sieciowe

Jeśli tor transmisji nie wykazuje wad, często przyczyna jest znacznie bardziej błaha: karta sieciowa jest po prostu wyłączana. W najprostszym przypadku można to naprawić w systemie Windows, wybierając „Panel sterowania -> Centrum sieci i udostępniania -> Zmień ustawienia adaptera”. W notebookach adapter WLAN można często aktywować za pomocą kombinacji klawiszy lub przełącznika na urządzeniu. Włączanie i wyłączanie sprzętu sieciowego w ten sposób jest zazwyczaj wypróbowanym i przetestowanym sposobem eliminowania sporadycznych zawieszeń sieci: urządzenie otrzymuje nowy lokalny adres IP z routera, co, jak pokazało doświadczenie, eliminuje wiele drobnych problemów.

Brakujący sterownik w systemie Windows: Gdy system Windows jest nowo instalowany lub z nową kartą sieciową lub kartą sieciową WLAN, opisany dostęp do karty może po prostu zawieść, ponieważ system nie zna sprzętu, ponieważ nie zainstalowano jeszcze sterownika. Wtedy nie znajdziesz niczego w Centrum sieci i udostępniania. Najlepiej zainstalować oprogramowanie sterownika dostarczone ze sprzętem, przy kartach Ethernet zazwyczaj wystarczy menedżer urządzeń Windows i tam kliknąć "Akcja -> Aktualizuj oprogramowanie sterownika". Menedżer urządzeń nie powinien wtedy wyświetlać żadnych „nieznanych urządzeń”, a wszystkie komponenty wymienione w sekcji „Karty sieciowe” powinny być aktywowane – to znaczy nie powinny wyświetlać symbolu „strzałki w dół”.

Sterowniki WLAN w Linuksie: Adaptery Ethernet są stale dobrze obsługiwane przez Linuksa bez konieczności interwencji użytkownika, ponieważ sterowniki do wszystkich popularnych modeli są zawarte bezpośrednio w jądrze Linuksa. Z drugiej strony adaptery USB WLAN nie zawsze działają. Jedynym sposobem na uniknięcie tego problemu sprzętowego jest sprawdzenie, czy Linux obsługuje produkt przed zakupem takiego adaptera. Polecanymi tanimi adapterami są na przykład kije WLAN Edimax EW-7811UN lub CSL 300 Mbit/s za jedyne 8 i 13 euro.

Wskazówka: zresetuj ustawienia sieciowe za pomocą polecenia systemu Windows

Kontrola w biosie: Ostatnia, raczej rzadka przyczyna błędu leży w biosie. Teoretycznie w tym momencie można również dezaktywować wbudowany zasilacz na płycie głównej. Zazwyczaj znajdziesz to ustawienie w sekcji „Zintegrowane urządzenia peryferyjne” lub „Zaawansowane”.

Nawet jeśli sprzęt sieciowy wykonuje swoją pracę prawidłowo, urządzenie może dołączyć do sieci tylko za pośrednictwem swojego adresu IP. Otrzymuje to automatycznie przez DHCP. W dość egzotycznym przypadku wyłączenia DHCP w routerze (patrz punkt 2) początkowo jest ślepy zaułek: komputer nie otrzymuje lokalnego adresu IP i w konsekwencji nie może załadować interfejsu konfiguracyjnego routera, a tym samym nie może włączyć DHCP. W takim przypadku musisz „zmienić ustawienia adaptera” w Centrum sieci i udostępniania systemu Windows.

Tam przechodzisz do "Połączenie LAN (lub" Połączenie sieci bezprzewodowej ") -> Właściwości -> Protokół internetowy w wersji 4 -> Uzyskaj następujący adres IP. Wybierz przestrzeń adresową swojej sieci LAN jako „adres IP” w pierwszych trzech sekcjach – często „192.168.1.” A jako czwartą kolumnę dowolną liczbę z zakresu od 2 do 254. Windows automatycznie wprowadza 255.255.255.0 jako maskę podsieci, a Brama i serwer DNS wpisują odpowiedni adres IP routera.

Najważniejsze polecenia sieciowe für Windows

Znajomość tego i wynikającej z niego lokalnej przestrzeni adresowej jest tutaj niezbędna, ponieważ nie ma sposobu, aby ją zbadać. W razie wątpliwości warto zresetować router do ustawień fabrycznych (patrz punkt 1), a następnie zajrzeć do instrukcji routera.

Przeprowadziłeś najważniejsze testy w poprzednich punktach. Teraz wiesz, czy system Windows załadował sterownik sieciowy, czy router DSL jest osiągalny i czy karta sieciowa otrzymała numer IP z zakresu adresów IP routera przez DHCP. Wpisz w wierszu poleceń

jako polecenie. Zastąp numer IP w przykładzie rzeczywistym numerem IP routera. Otrzymasz wynik taki jak

W związku z tym router odpowiedział na żądanie ping. W takim przypadku powinieneś mieć również dostęp do interfejsu konfiguracyjnego routera w przeglądarce. Następnie przetestuj połączenie z innymi komputerami, wprowadzając ich adres IP po „ping”.

Sprawdź ping programu

Możesz to znaleźć bezpośrednio na odpowiednim urządzeniu za pomocą ipconfig lub centralnie w routerze (-> punkt 2). Powinno to również działać poprawnie dla wszystkich urządzeń w tej samej sieci. Jeśli polecenie ping wygeneruje komunikat „Host docelowy nieosiągalny” lub coś podobnego, połączenie z routerem zostanie przerwane lub drugi komputer nie będzie aktywny.

Najłatwiejszym sposobem przetestowania dostępu do Internetu jest użycie

(Google jest głównie online i odpowiada „ping”). Podobnie jak w sieci lokalnej otrzymasz odpowiedź w postaci „64 bajt od”. Jeśli ping w ten sposób się powiódł, to połączenie internetowe jest nawiązywane i rozwiązywanie nazw przez DNS (Domain Name System) działa, ponieważ nie pytałeś o adres IP, ale o nazwę domeny „google.de”. Nie wszystkie domeny internetowe odpowiadają na żądania ping. Jeśli chcesz mieć absolutną pewność, użyj tracert google.de - śledzenia trasy przez wszystkie stacje pośrednie do serwera docelowego, który działa w każdym przypadku przy działającym połączeniu internetowym.

Przeglądarka internetowa i proxy: Jeśli przeglądarka nie wyświetla żadnych stron internetowych pomimo pomyślnych testów, oznacza to, że nie masz problemu z Internetem, tylko problem z przeglądarką. Dzieje się tak najczęściej w przypadku urządzeń przenośnych, takich jak notebooki, które trzeba było ponownie skonfigurować w innym środowisku, aby uzyskać tam dostęp do Internetu. Podczas gdy wiele instytucji publicznych i firm uzyskuje dostęp do Internetu za pośrednictwem serwera pośredniczącego (serwera proxy), zazwyczaj korzystasz z bezpośredniego połączenia z dostawcą w domu. Dlatego konfigurację proxy należy usunąć w domu. W zależności od przeglądarki może być konieczne sprawdzenie dwóch placów budowy: Windows oferuje konfigurację proxy w "Panel sterowania -> Opcje internetowe -> Połączenia -> Ustawienia LAN -> Serwer proxy". Dotyczy to następnie Internet Explorera lub następcy Edge, ale także Google Chrome. Podobnie jak wspomniane przeglądarki, Firefox może przejąć konfigurację proxy z systemu operacyjnego, ale może również korzystać z niezależnych ustawień proxy. Można je znaleźć w „Ustawienia -> Zaawansowane -> Sieć -> Połączenie -> Ustawienia” jako „Ręczna konfiguracja proxy”. Użyj opcji „Brak serwera proxy” na samej górze tego okna dialogowego.

Jeśli drukarka sieciowa odmawia pracy, istnieje wiele trywialnych przyczyn, takich jak zacięcia papieru, błędy wkładów lub żądany format strony, którego nie obsługuje. W przypadku urządzeń sieciowych, które działają niezależnie od komputera PC lub notebooka za pośrednictwem sieci Ethernet lub WLAN, szybko przeocza się jeszcze bardziej trywialną przyczynę błędu: czy urządzenie w ogóle wie, że powinno działać? Dlatego w takich przypadkach należy najpierw sprawdzić, czy router wskazuje LAN i WLAN za pomocą diody LED oraz czy samo urządzenie zgłasza połączenie sieciowe. Ci, którzy są dobrze zorganizowani, mogą wywołać mały serwer WWW takich urządzeń za pomocą zakładek przeglądarki, a następnie natychmiast sprawdzić, czy ich drukarka lub skaner jest online. Dostęp do tego interfejsu jest również nieco bardziej pracochłonny w systemie Windows w „Panel sterowania -> Urządzenia i drukarki -> Właściwości -> Usługi sieciowe”.

10 pomysłowych profesjonalnych narzędzi dla małych sieci

To samo dotyczy głupich urządzeń peryferyjnych niż kart sieciowych w komputerze: urządzenie musi otrzymać lokalny adres IP z routera, aby móc grać. Jeśli urządzenie jest offline bez adresu IP, jedyną rzeczą, która pomaga, jest zwykle wyłączenie i ponowne włączenie. Jeśli urządzenie działa przez WLAN, ale zapomniało danych dostępowych do sieci bezprzewodowej routera, pomocne będzie tylko tymczasowe połączenie z siecią kablową i ponowne wprowadzenie nazwy sieci bezprzewodowej SSID wraz z hasłem dostępu i metodą szyfrowania zgodnie ze specyfikacją routera .

Ciągle powolna sieć, zwłaszcza podczas komunikacji przez WLAN, jest niezadowalająca i denerwująca, ale technicznie często bezbłędna. Prawdziwym wyzwaniem jest niestabilna sieć z takimi lub podobnymi objawami: router ciągle wyrzuca komputery z sieci, sieć działa błyskawicznie przez minutę, po czym na minutę całkowicie się zawiesza. Ciągłe ponowne uruchamianie routera lub adaptera urządzenia może pomóc ponownie - ale tylko na krótki czas. Takie scenariusze najprawdopodobniej wskazują na problem ze sprzętem, który należy wyizolować.

Najłatwiej jest, gdy przerwy występują tylko w jednym urządzeniu: nie zajmuj się ogólnymi ustawieniami w centrum sieci i wydań lub ustawieniami adaptera w menedżerze urządzeń: system operacyjny, sterowniki lub oprogramowanie dają wyraźniejsze obrazy problemów. Jedyną rzeczą, która tutaj pomaga, jest zwykle wymiana karty sieciowej. Na komputerze instalacja karty sieciowej w gnieździe PCI jest łatwa i tania. Możesz użyć zewnętrznej pamięci USB WLAN do notebooków, netbooków i oczywiście także na PC. Chip WLAN zintegrowany z płytą główną należy następnie dezaktywować w menedżerze urządzeń lub w BIOS-ie.

Przegrzane routery mają tendencję do zawieszania się. Jeśli router działa poprawnie tylko przez chwilę po resecie, sprawdź jak gorąca jest obudowa urządzenia. Ciepło rąk jest normalnym zjawiskiem w przypadku routerów pracujących w trybie ciągłym. Zapewnij odpowiednią wentylację, na przykład umieszczając router na drewnianych klockach lub kopiąc pod stosami papieru. Problemem ze starszymi routerami są uszkodzone kondensatory na płytce drukowanej. Możesz to sprawdzić tylko otwierając urządzenie. Uszkodzone kondensatory wybrzuszają się, tracą elektrolit lub nawet pękają. Jednak wymiana jest opłacalna tylko dla doświadczonych hobbystów. Z naszego doświadczenia wynika, że ​​dostawcy internetu są często hojni w przypadku takich usterek i wysyłają urządzenie zastępcze, które jest nie tylko nowe, ale zazwyczaj też wydajniejsze, bezpłatnie lub tanio.

  • Kolbowicz Marek
  • November 25,2021

Leave a Reply