November 25,2021

Sprytne wskazówki dotyczące Dropbox, Dysku Google i spółki

by Kolbowicz Marek

W sieci naprawdę nie brakuje darmowej przestrzeni dyskowej. Przeczytaj tutaj, jak najlepiej korzystać z Dropbox, Microsoft OneDrive lub dysk Google.

Każdy, kto korzysta z pamięci masowej w chmurze, wie, jak praktyczne jest przechowywanie danych w chmurze: pod warunkiem, że masz połączenie z Internetem, możesz uzyskać dostęp do swoich danych w dowolnym miejscu i czasie, czy to na komputerze z systemem Windows, Mac, Linux czy smartfonie. Nie musisz się martwić o synchronizację lub wersje plików, oznaczenia takie jak „Plik XY nowy” lub „Plik XY wersja 4” należą już do przeszłości. Do tego dochodzi wspólna praca nad plikami, udostępnianie i przekazywanie bez poczty elektronicznej, zintegrowane funkcje pakietu Office i wiele więcej. Nie oznacza to, że wyczerpały się możliwości Dropbox, dysk Google, Onedrive. Przygotowujemy dla Ciebie najlepsze sztuczki, wskazujemy nowe funkcje i oferujemy narzędzia, dzięki którym praca z chmurą jest łatwa i bezpieczna. Jeśli jeszcze nie korzystałeś z usługi danych online, spróbuj!

Przegląd w poniższej tabeli przedstawia ważne funkcje trzech głównych dostawców, w tym ceny za powierzchnię magazynową. Każda usługa oferuje tylko ograniczoną ilość wolnego miejsca: w Google jest to 15 GB, w OneDrive (Microsoft) pięć, a w Dropbox tylko dwa - w końcu ilość danych można pomnożyć w kilku prostych krokach. A jeśli masz adres Googlemail, Gmail lub Hotmail lub konto w Amazon lub gdzie indziej, możesz natychmiast skorzystać z powiązanej pamięci online.

Smartfony już dawno zastąpiły klasyczne aparaty cyfrowe w codziennej fotografii. Większość z nich i tak zawsze ma przy sobie telefon komórkowy, a jakość obrazu jest imponująca. Aby nie tylko zapisywać zdjęcia w telefonie, większość aplikacji chmurowych oferuje opcję przesyłania nowych nagrań i filmów bezpośrednio do Internetu.

Poza praktyczną korzyścią polegającą na tym, że nowe treści są dostępne wszędzie, opcja ta oferuje jeszcze jedną zaletę. W przeciwieństwie do zwykłej synchronizacji, zdjęcia pozostają w folderze w chmurze, nawet jeśli zostaną usunięte z pamięci flash smartfona z powodu braku miejsca. Automatyczne przesyłanie jest oferowane podczas instalowania aplikacji w chmurze, w przeciwnym razie można je skonfigurować później za pomocą ustawień. Upewnij się, że wybrałeś opcję „tylko WLAN” do przesyłania, aby niepotrzebnie nie obciążać mobilnej ilości danych.

Google przyznaje nawet nieograniczoną przestrzeń do przechowywania zdjęć i filmów, pod warunkiem, że ich rozdzielczość wynosi maksymalnie 16 megapikseli lub 1080p. Aby to zrobić, ustaw rozmiar przesyłanych zdjęć w aplikacji do zdjęć lub na portalu internetowym na opcję „Wysoka jakość (bezpłatna, nieograniczona przestrzeń dyskowa)”. Dobrze sprawdza się również sposób, w jaki Google automatycznie taguje Twoje nagrania dzięki sztucznej inteligencji. Amazon oferuje swoim klientom Prime nieograniczoną przestrzeń dyskową online tylko na zdjęcia; limit 5 GB dotyczy filmów i wszystkich innych danych, jeśli są używane bezpłatnie. Nieograniczona przestrzeń do przechowywania, którą można wykorzystać w razie potrzeby, kosztuje 70 euro rocznie, niezależnie od członkostwa Prime.

Jako klient Prime z Fire TV możesz również wygodnie wyświetlać swoje zdjęcia na telewizorze, jeśli wcześniej przeniosłeś je do chmury na stronie Amazon za pomocą „My Prime -> Prime Photos -> Upload”. Działa to zarówno dla pojedynczych plików, jak i całych folderów, alternatywnie również za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub oprogramowania komputerowego Amazon Cloud Drive. Twoje nagrania będą wtedy dostępne jako pokaz slajdów w Fire TV w sekcji „Zdjęcia”. Ogólną alternatywą dla przesyłania strumieniowego do telewizora jest Google Chromecast – pendrive HDMI można podłączyć do praktycznie każdego telewizora i jest obsługiwany przez wiele aplikacji na smartfony i tablety oraz przeglądarkę Chrome.

Nie powinno zabraknąć uwagi o zdjęciach w chmurze: chociaż Amazon, Google, Microsoft & Co. to firmy o ugruntowanej pozycji, nie dają żadnych gwarancji. Biorąc pod uwagę, że Twoje prywatne zdjęcia są niezastąpione, przechowywania w chmurze nie należy mylić z bezpieczną kopią zapasową. W tym celu zalecany jest zewnętrzny dysk twardy: nośniki danych USB o pojemności jednej TB kosztują od około 50 euro wzwyż, te o pojemności dwóch TB od około 60 euro.

dostawcy

Dropbox

dysk Google

Microsoft OneDrive

Wolne miejsce do przechowywania

2 GB (można bezpłatnie rozszerzyć do ok. 20 GB)

15 GB

5 GB

Cena za 100 GB/rok

99 euro (1 TB)

ok. 24 euro

24 euro (50 GB)

Cena za 1 TB/rok

99 euro

ok. 120 euro

69 euro

Biuro internetowe

Anbindung an Biuro Microsoft Online möglich

Dokumenty, Arkusze, Prezentacje Google

Biuro Microsoft Online

Aplikacje dla

Windows, Linux, Mac, Android, iOS, Windows Mobile / Telefon

Windows, Mac, Android, iOS

Windows, Mac, Android, iOS, Windows Mobile / Telefon

Szyfrowanie: Transport / Klient

tak / za pomocą dodatkowego narzędzia

Tak / za pomocą dodatkowego narzędzia

Tak / za pomocą dodatkowego narzędzia

Integracja z Eksploratorem / automatyczne przesyłanie zdjęć / udostępnianie plików / historia wersji

Tak / tak / tak / 30 dni

Tak / tak / tak / 30 dni

Tak / tak / tak / 25 wersji na plik

Online-oder Web-Office sind zwar nicht ursächlich an Cloudspeicher gekoppelt, doch ihre Verknüpfung liegt auf der Hand: Wenn man schon auf allen Geräten auf seine Daten und Dokumente zugreifen kann, dann sollte man sie auch gleich bearbeiten können – bei Text oder Tabellen eben mit einem Biuro internetowe. Google und Microsoft bieten dafür Anwendungen, die zwar weniger leisten als das vollwertige Microsoft Office, im Office-Alltag jedoch durchaus genügen. Beide Webdienste lassen sich aus den Mail-beziehungsweise Drive-Accounts nutzen, bei Microsoft gilt dies für alle kostenlosen Hotmail-, Live-und Outlook-Konten.

Sam Dropbox nie ma biura internetowego, ale współpracuje z Microsoftem. Po zainstalowaniu bezpłatnych aplikacji Office na urządzeniach mobilnych możesz otwierać pliki Word, Excel i Powerpoint i edytować je bez licencji. Jest to konieczne tylko na urządzeniach o przekątnej ekranu większej niż 10,1 cala; jednak większość komputerów typu Tablet jest poniżej tego limitu. Na większych urządzeniach potrzebna jest subskrypcja Microsoft Office 365, która oprócz aplikacji Office – obecnie Word 2016, Outlook 2016 itd. – obejmuje TB przestrzeni dyskowej w chmurze. Nawet zwykła cena 69 euro rocznie za wersję osobistą (PC lub Mac plus tablet) jest znacznie tańsza niż konto Pro tej samej wielkości w Dropbox (99 euro rocznie); Oferty online na Billiger.de są dostępne nawet dla połowy z nich.

Zobacz też: Jak zbudować prywatną chmurę w domu

Wróć do bezpłatnego biura internetowego firmy Microsoft, w którym możesz nie tylko uzyskać dostęp do Onedrive, ale także skonfigurować bezpośredni dostęp do swojego Dropbox. Aby to zrobić, kliknij w Word, Excel lub Powerpoint Online w lewym dolnym rogu na „Dodaj miejsce przechowywania” i aktywuj „Dropbox”. Gdy po raz pierwszy klikniesz link „Otwórz z „Dropbox”, wprowadź dane swojego konta, a zobaczysz zawartość swojej chmury Dropbox. Możesz jednak edytować tylko pliki zapisane w nowszych formatach (docx, xlsx lub pptx).

Mit dysk Google lassen sich über Office hinaus zahlreiche weitere Apps verbinden, die dann ohne Installation im Browser laufen. Dazu melden Sie sich bei dysk Google an, klicken rechts oben auf das Zahnradsymbol, dann auf „Einstellungen –> Apps verwalten –> Weitere Apps verbinden“. Hier stehen rund 200 Programme zur Verfügung; als Beispiel nehmen wir Tools zum Bearbeiten und Konvertieren von PDF-Dateien. Diese ordnen Sie mit einem Klick auf „Verbinden“ dem Cloudspeicher zu, auf Wunsch auch als Standard-App. Schauen Sie die Programmliste einmal durch – da ist von der Bildbearbeitung bis zum Musikplayer für jeden etwas dabei.

Cloud Print z Dyskiem jest również praktyczny. Po skonfigurowaniu usługi możesz używać aplikacji do drukowania z dowolnego urządzenia z połączeniem internetowym na drukarce w domu. Urządzenia sieciowe wykonują zadanie drukowania natychmiast, drukarki USB po włączeniu komputera domowego.

Google i Microsoft umożliwiają w swojej poczcie internetowej przechowywanie załączników w wiadomościach przychodzących bezpośrednio w powiązanej pamięci w chmurze. W Hotmail / Outlook kliknij prawym przyciskiem myszy załącznik otwartej wiadomości e-mail i wybierz "Zapisz w Onedrive - Osobiście". W Googlemail / Gmail najedź myszą na załącznik w przeglądarce, aby pojawił się trójkątny symbol dysku. Zapisz plik online za pomocą kolejnego kliknięcia myszą. Zapisane załączniki można rozpoznać po tym, że oryginalnie szara ikona dysku zmienia kolor.

Zapisywanie wszystkich załączników do długiej rozmowy e-mailowej jest nieco niewygodne: otwórz rozmowę, kliknij powyżej „Więcej -> Przekaż wszystko” i wpisz siebie jako adresata. W nowej skrzynce odbiorczej przewiń w dół do załączników i wybierz opcję „Zapisz wszystkie załączniki na Dysku Google” po prawej stronie. W przeglądarce Chrome zapisywanie można nawet zautomatyzować za pomocą dodatku „Zapisz wiadomości e-mail i załączniki”. Dodatek do przeglądarki „Zapisz na Dysku Google” jest również przydatny do zapisywania treści internetowych bezpośrednio na Dysku Google.

Google rozwiązało problem wysyłania załączników powyżej 25 MB pocztą e-mail: gdy tylko plik przekroczy ten limit, w Googlemail pojawi się komunikat, że załącznik zostanie przesłany do pamięci w chmurze na Dysku Google, a odbiorca otrzyma link do pobrania .

Jeśli wolisz mieć załączniki do poczty w Dropbox, przejdź na stronę www.sendtodropbox.com. Po kliknięciu przycisku „Połącz z Dropbox” wprowadź dane swojego konta i kliknij „Zezwól”, aby zezwolić usłudze „Wyślij do Dropbox” na dostęp do Twojego Dropbox. Otrzymasz wtedy indywidualny adres e-mail oparty na wzorcu „kontoname_XXXX@sendtodropbox.com”. Zanotuj ten adres i wyloguj się ze strony konfiguracji bez żadnych dalszych ustawień. Wszystkie załączniki wiadomości, które są wysyłane lub przekazywane na ten „tajny” adres e-mail, trafiają teraz do folderu „Aplikacje \ Załączniki” Dropbox. Z nowego adresu należy korzystać wyłącznie samodzielnie, przesyłając na niego zwykłe wiadomości e-mail ręcznie lub automatycznie. Na przykład możesz skonfigurować regułę, która dotyczy tylko wiadomości e-mail z załącznikami.

Ze względu na ograniczoną ilość wolnej przestrzeni dyskowej i specjalne funkcje poszczególnych usług w chmurze zaleca się korzystanie z wielu pamięci online. Aby nie trzeba było wszędzie logować się i oddzielnie uzyskiwać dostępu do danych, wspólny dostęp można zrealizować za pomocą oprogramowania lub centralnego interfejsu internetowego.

Należą do nich na przykład narzędzia Mullticloud Carot DAV i Gladinet Starter Edition. Usługi online Multcloud i Otixo oferują bezpłatne usługi podstawowe, ale oba ograniczają miesięczny wolumen transferu. Podczas gdy Multicloud Premium bez limitu kosztuje nieco poniżej 70 USD rocznie, Otixo oferuje subskrypcje warstwowe od jednego dolara miesięcznie.

Kolejną zaletą przechowywania w chmurze jest bezpłatne i przekazywanie danych, a tym samym również współpraca na plikach. Korzystając ze zintegrowanego biura internetowego, kilka osób może pracować nad zatwierdzonymi dokumentami w tym samym czasie, bez konieczności wcześniejszego kończenia i zatwierdzania dostępu. Każda zmiana jest również natychmiast widoczna dla wszystkich pozostałych autoryzowanych użytkowników.

Jeśli chodzi o udostępnianie samych plików, różni się to w zależności od platformy. Ale łączy je jedno: klikasz prawym przyciskiem myszy plik lub folder i wybierasz „Udostępnij”, „Udostępnij” lub coś podobnego w menu kontekstowym. Uprawnienia do edycji są również podobne, różnią się jedynie szczegółami: na przykład Dropbox umożliwia tylko ochronę hasłem i datę wygaśnięcia w płatnej wersji pro. GMX Mediacenter i Telekom Magenta Cloud mogą już to zrobić w darmowej wersji. Ten ostatni oferuje również dziesięć GB darmowego miejsca dla wszystkich, a nawet 25 GB dla klientów Telekomu.

W Google udostępnianie plików jest ograniczone do określonych osób, chyba że wybierzesz opcję „Pobierz link do udostępnienia”. Muszą identyfikować się ze swoim kontem Google. W zasadzie Onedrive oferuje również oba warianty, ale indywidualne wydanie nie zawsze działa niezawodnie.

I odwrotnie, jeśli jako użytkownik Dropbox chcesz otrzymać plik, który jest zbyt duży do wysłania od osoby bez konta Dropbox, wyślij prośbę o plik. Aby to zrobić, zaloguj się na swoje konto w witrynie Dropbox i kliknij „Prośby o pliki -> Poproś o pliki”. W kolejnym kroku wpisz, co chcesz mieć (np. „Zdjęcia z Hamburga”), a po kliknięciu „Dalej” swój adres e-mail. Odbiorca otrzymuje wówczas wiadomość e-mail z indywidualnym linkiem („Prześlij pliki”). Gdy prześle swoje dane, automatycznie trafią one do katalogu „Żądania plików” w Twoim Dropbox.

Ważny jest również aspekt bezpieczeństwa, zwłaszcza jeśli przechowujesz poufne dane w chmurze. Popularne narzędzie Boxcryptor działa dobrze, ale ma tę wadę, że darmowa wersja jest ograniczona do dwóch komputerów i jednej usługi przechowywania. Cryptsync unika tych wad, ale brakuje mu wsparcia z Androida i iOS. Dzięki takiemu szyfrowaniu typu end-to-end chronisz swoje treści zarówno podczas transportu, jak i przed ewentualnym dostępem w chmurze. Jednocześnie jednak ponosisz wyłączną odpowiedzialność za swoje hasło w celu ponownego odszyfrowania danych. W końcu uwierzytelnianie dwuskładnikowe sprawia, że ​​dostęp do pamięci masowej w chmurze jest bezpieczniejszy, którą można aktywować w Dropbox, Google, Microsoft i większości innych magazynów online – w końcu miliony kodów dostępu zostały skradzione z Dropbox wiele lat temu.

  • Kolbowicz Marek
  • November 25,2021

Leave a Reply