November 09,2021

Porady ekspertów w nagłych wypadkach: 3.

by Kolbowicz Marek

Oszustwa internetowe, ataki wirusów lub napady na bank: w takiej sytuacji zwykle potrzebujesz pomocy ekspertów. Zapytaliśmy czterech specjalistów, jak powinni właściwie reagować w nagłych wypadkach, a jeszcze lepiej im zapobiegać.

Trzecia część dotyczy awaryjnych wskazówek przeciwko fałszywym sklepom i spółkom. Fałszywe sklepy nadal stanowią jedno z głównych zagrożeń w zakupach online. Kryminalni brokerzy internetowi wyłonili się jako nowe zagrożenie. Jak możesz się bronić przed takimi i innymi oszustwami, dowiedzieliśmy się z Tatjaną Halm, dyrektorem ds. Rynku i prawa w centrum konsumenckim Bavaria e. V. dyskutowane.

Część 1: Awaryjne wskazówki przeciwko przestępczości internetowej (Mario Huber)

Część 2: Obrona przed nowymi włamaniami do komputera (Thomas Uhlemann)

Część 3: Identyfikowanie fałszywych sklepów i firm w odpowiednim czasie (Tatjana Halm)

Część 4: Ochrona danych w aplikacjach czatu (Roman Flepp)

PC-WELT: Centrum doradztwa konsumenckiego ostrzega przed nieuczciwym handlem online. Jak działa to oszustwo?

Halm: Chodzi o to, że internauci są informowani o rzekomych pośrednikach internetowych za pośrednictwem banerów reklamowych lub wiadomości e-mail. Usługi obiecują niewiarygodne zyski, jeśli zainwestujesz w nie pieniądze. Pieniądze powinny być głównie inwestowane w kryptowaluty, których wartość powinna gwałtownie wzrosnąć. Po wstępnym kontakcie przez e-mail lub stronę internetową oszuści często dzwonią i próbują przekonać swoje ofiary, aby osobiście dokonały wpłaty. Lub oszuści żądają zainstalowania oprogramowania do założenia konta brokera. W rzeczywistości oprogramowanie jest koniem trojańskim, który następnie przejmuje kontrolę nad komputerem.

PC-WELT: A czy ci „brokerzy” w ogóle inwestują pieniądze swoich ofiar, czy też kradną je natychmiast po dokonaniu przelewu?

Halm: Oczywiście istnieją również renomowani brokerzy, u których można kupić kryptowaluty. W obecnym oszustwie pracują jednak przestępcy, którzy natychmiast pakują pieniądze swoich ofiar.

PC-WELT: Jak zareaguję, gdybym dał się nabrać na to oszustwo?

Halm: Przez większość czasu pieniądze faktycznie znikają. Zwłaszcza kiedy przelałem pieniądze. Dlatego inwestując pieniądze przed dokonaniem przelewu, powinieneś dokładnie sprawdzić, gdzie broker ma swoją siedzibę, gdzie jest zarejestrowana jego platforma i czy jest znany jako renomowany trader. Jeśli przebywa za granicą, masz niewielkie szanse na odzyskanie pieniędzy.

PC-WELT: Jakie są moje szanse na odzyskanie pieniędzy, jeśli wpadnę na fałszywy sklep podczas zakupów online? Więc jeśli zapłaciłem za zamówione towary, ale nigdy ich nie otrzymałem.

Halm: Jeśli padłeś ofiarą fałszywego sklepu, który w rzeczywistości w ogóle nie wysyła żadnych towarów, powinieneś udać się na policję. Wtedy istnieje niewielka szansa, że ​​dzięki temu odzyskasz swoje pieniądze. W zasadzie jest to trudne, ponieważ sklepy te faktycznie zawsze nalegają na formę przedpłaty, której nie można cofnąć. Obejmuje to oczywiście prosty przelew na konto, zanim otrzymam towar. Dotyczy to również metody płatności za pobraniem. Płacę kurierowi przy wydaniu przesyłki. Jednak mogę zajrzeć do otrzymanego pudełka dopiero po zapłaceniu. Jeśli pudełko nie zawiera niczego lub nie zawiera tego, co zamówiłeś, pieniądze również znikną.

PC-WELT: Czy phishing nadal stanowi problem dla konsumentów, czy też mniej internautów pada dziś na te oszukańcze wiadomości e-mail?

Halm: Niestety nadal często zdarza się, że internauci padają ofiarą wiadomości phishingowych. Trzeba powiedzieć, że e-maile wyglądają dziś bardzo realistycznie. Tam, gdzie wcześniej wysyłano tylko anonimowe adresy, takie jak „Szanowny Panie lub Pani”, zwrot grzecznościowy jest teraz częściowo poprawny lub podano poprawny numer klienta odbiorcy. Ponieważ staje się tak osobisty, pisownia wiadomości pasuje, a adres nadawcy wydaje się wiarygodny, możesz się na to nabrać. Dlatego nigdy nie ujawniaj danych osobowych po takiej wiadomości e-mail i nie otwieraj żadnych załączników do tych wiadomości e-mail.

PC WORLD: Przestępcy wysyłają również szantażowe wiadomości e-mail, twierdząc, że mają nagrania wideo odbiorcy oglądającego pornografię. Czy takie ofiary również kontaktują się z Tobą?

Halm: Tak, są. Podejrzewamy jednak, że liczba niezgłoszonych spraw jest znacznie wyższa. Wielu nie otrzyma pomocy, ponieważ temat konsumpcji pornografii jest zwykle pełen wstydu. W rzeczywistości bardzo rzadko atakujący faktycznie włamał się do aparatu ofiary. Możesz je po prostu usunąć.

PC-WELT: Gdzie mogę znaleźć pomoc, jeśli padłem ofiarą oszustwa lub znalazłem oszukańczą ofertę w Internecie? Halm: Możesz na przykład skontaktować się z centrum konsumenckim w Bawarii pod adresem www.verbüberszentrale-bayern.de/kontakt. Na naszej stronie znajdziesz również wiele przydatnych i dalszych informacji.

  • Kolbowicz Marek
  • November 09,2021

Leave a Reply