November 24,2021

Nextcloud 18 - Oto, co może zrobić nowa wersja serwera w chmurze

by Kolbowicz Marek

Nextcloud oferuje wygodne funkcje wymiany danych i pracy zespołowej. Nową wersję 18 można szybko zainstalować i skonfigurować oraz oferuje kompleksowy pakiet biurowy online.

W Internecie istnieje wiele ofert przechowywania danych, aplikacji biurowych i kalendarzy zespołowych. Większość z nich jest łatwa w konfiguracji i obsłudze. Ale nie każdy lubi powierzać swoje dane dużym kolektorom danych, takim jak Google, Dropbox czy Microsoft. Oddzielny serwer do użytku prywatnego lub biznesowego zapewnia większą przejrzystość i kontrolę. Jednak wtedy jesteś również odpowiedzialny za samodzielne zabezpieczenie serwera i systemu operacyjnego.

Darmowe oprogramowanie dla własnego serwera w chmurze nazywa się Nextcloud i można je zainstalować na serwerze w domu lub w centrum danych dostawcy. Pliki mogą być przechowywane na serwerze przez Nextcloud, podobnie jak Google Drive lub Dropbox. Wymiana danych z innymi użytkownikami może odbywać się za pośrednictwem linków, które tworzysz w aplikacji internetowej. Nextcloud oferuje również galerię zdjęć, wbudowany odtwarzacz wideo i kalendarz, aplikacje Office, pocztę internetową, książkę adresową i wiele więcej do współpracy zespołowej.

Usługa: Wszystkie wiersze poleceń z tego artykułu, adresy internetowe i niektóre dalsze instrukcje można pobrać jako archiwum ZIP.

Wersja 18 Nextcloud została wydana w styczniu 2020 roku i nosi teraz nazwę Nextcloud Hub. Powinno to odnosić się do rozbudowanych funkcji pracy grupowej, takich jak aplikacje Office (tylko Office), kalendarz, poczta internetowa i aplikacja do czatu. Były już dostępne jako wtyczki do starszych wersji, ale najpierw trzeba było ręcznie zainstalować funkcje Office, co było pracochłonne. Dzięki Nextcloud 18 możesz aktywować wybrane najważniejsze aplikacje do pracy grupowej podczas instalacji i automatycznie je skonfigurować. Ale możliwe jest również późniejsze aktywowanie żądanych wtyczek. W przypadku uaktualnienia z poprzedniej wersji nowe wtyczki nie zostaną zainstalowane automatycznie. W każdym razie musisz to zrobić ręcznie.

Pakiet Office: Tylko Office jest również odpowiedni dla użytkowników, którzy często pracują z dokumentami Microsoft Office. Oprogramowanie może otwierać i zapisywać najpopularniejsze formaty, takie jak DOCX, PPTX, XLSX, ODT, ODS, ODP, CSV i TXT. Istnieją odpowiednie moduły do ​​przetwarzania tekstu i arkuszy kalkulacyjnych oraz prezentacji.

Edytor online zwykle wyświetla nawet złożone dokumenty prawie bez błędów, a w niektórych przypadkach oferuje nawet więcej funkcji niż Microsoft Office 360 ​​online. Działanie jest podobne do Microsoft Office 360 ​​za pomocą zakładek i wstążek menu. Zwykłe przyciski „pogrubienia” i „kursywy” można znaleźć na przykład tutaj, można ustawić czcionkę i rozmiar czcionki, a komponenty mogą obsługiwać tabele, obrazy i diagramy.

Kilku użytkowników może jednocześnie uzyskiwać dostęp do dokumentu i edytować go. Każdy użytkownik widzi zmiany w czasie rzeczywistym. Śledzenie można również aktywować, przy czym Only Office podświetla zmiany i pokazuje, kto dokonał zmian, datę i godzinę. Podobnie jak w przypadku innych edytorów tekstu, możesz przejść do następnej lub poprzedniej zmiany i zaakceptować ją lub odrzucić.

Automatyzacja zadań: Nową funkcją w Nextcloud 18 są „przepływy”, co w niemieckojęzycznym interfejsie tłumaczy się jako „proces”. Pozwala to na automatyzację przepływów pracy. Na przykład można powiadomić pracownika e-mailem, kiedy plik został edytowany i powinien sprawdzić zmiany. W testowanej przez nas wersji 18.01 jednak tylko kilka aplikacji mogło być skonfigurowanych do sekwencji. Dostępna była analiza danych, automatyczne przypisywanie tagów, wiadomość przez rozmowę („Zapisz do rozmowy”) i konwersja PDF. Inne aplikacje muszą najpierw zostać dostosowane do nowej funkcji. Ponadto istnieje elastyczny proces „Uruchom skrypt”, który można wykorzystać do przesyłania informacji do skryptu zewnętrznego. Więcej informacji można znaleźć na https://github.com/nextcloud/workflow_script.

Inne innowacje: Oprócz rutynowego rozwiązywania problemów i ulepszeń stabilności, Nextcloud oferuje 18 mniejszych ulepszeń funkcjonalnych. Deweloperzy określają nowy obszar nad otwartym folderem jako „obszary robocze”. Można to zobaczyć po otwarciu automatycznie utworzonego folderu „Dokumenty”. Po kliknięciu w tym obszarze pojawia się pasek narzędzi do formatowania tekstu i można edytować zawartość. Na przykład możesz tutaj przechowywać informacje o dokumentach lub instrukcjach roboczych.

Kilka nowych funkcji zostało również dodanych do aplikacji „Zdjęcia” (wcześniej „Galeria”). Widok można teraz ograniczyć do „Ulubionych” lub „Oznaczonych zdjęć”, na przykład za pomocą paska bocznego. Aplikacja „Mapy” musi być zainstalowana dla opcji „Miejsca”. Następnie możesz spojrzeć na lokalizacje na mapie, pod warunkiem, że zdjęcia zawierają dane o lokalizacji.

W kalendarzu możesz teraz nie tylko zapraszać uczestników na spotkanie przez e-mail, ale także tworzyć konwersację, która pojawi się następnie w sekcji „Rozmowa”. Opcję znajdziesz podczas tworzenia spotkania po kliknięciu „Więcej” w sekcji „Uczestnicy”. W tłumaczeniu na język niemiecki przycisk jest oznaczony nieco mylącą etykietą „Utwórz salę konferencyjną na to spotkanie”. Jeśli ustawiony jest język angielski, pojawia się komunikat „Utwórz pokój rozmów dla tego wydarzenia”.

Wskazówka: Uzyskaj dostęp do sieci domowej z zewnątrz – tak to działa

Deweloperzy zalecają systemy operacyjne Ubuntu 18.04 lub Red Hat Enterprise Linux 8. Oprogramowanie Nextcloud powinno być jednak zainstalowane we wszystkich popularnych dystrybucjach Linuksa. Jako bazę danych może służyć mój SQL od wersji 5.6 lub Maria DB od 5.5 lub 10.1. Zalecany jest serwer WWW Apache 2.4 lub Nginx. Nextcloud 18 wymaga co najmniej PHP 7.2, 7.3 lub 7.4. Oznacza to, że oprogramowanie korzysta również ze zwiększonej wydajności najnowszych wersji PHP. Wymagana pamięć główna jest określona jako co najmniej 128 MB RAM, zalecane jest 512 MB. Raspberry Pi 4 jest zatem wystarczające do działania Nextcloud 18, który dzięki niskiemu poborowi mocy nie powoduje wysokich kosztów nawet przy ciągłej pracy. Jeśli jednak chcesz korzystać z opcjonalnego pakietu Only Office, potrzebujesz lepszego sprzętu. Zalecany jest do tego procesor z 2 GHz i 6 GB RAM.

Deweloperzy Nextcloud zwykle czekają do pierwszego wydania punktu z ofertą aktualizacji. Wersja 18.0.1 pojawiła się już w momencie oddania do druku, ale nie pojawiła się jeszcze w aktualizacji sieciowej (tylko instalacja ręczna) w kanale aktualizacji „Stabilny”. Zmiana kanału aktualizacji „Beta” była zatem konieczna do aktualizacji, ale oczekuje się, że zmieni się to w ciągu najbliższych kilku tygodni.

Dzięki Nextcloud aktualizacje i tak nie powinny być wykonywane zbyt szybko. Dotyczy to zwłaszcza nowych głównych wersji z licznymi zmianami. W przeciwnym razie nie ma gwarancji, że wszystkie aplikacje są rzeczywiście gotowe do nowej wersji. Ponadto istnieje szereg problemów związanych z aktualizacją, które zostaną rozwiązane dopiero w późniejszych wersjach.

Zawsze twórz kopię zapasową przed aktualizacją (patrz punkt 4). Najłatwiejszym sposobem aktualizacji ręcznej instalacji jest zalogowanie się do Nextcloud i przejście do „Przeglądu” w „Ustawieniach”. Gdy tylko pojawi się nowa wersja, kliknij „Otwórz Updater” i postępuj zgodnie z instrukcjami wyświetlanymi na ekranie.

Instalacje w snap-kontenerze (patrz punkt 5) są automatycznie aktualizowane, gdy dostępna jest aktualizacja.

Podobnie jak w przypadku wszystkich aplikacji internetowych, przed aktualizacją należy również wykonać pełną kopię zapasową plików i bazy danych za pomocą usługi Nextcloud. Sposób, w jaki to się robi, zależy od rodzaju instalacji. Jeśli instalacja została przeprowadzona za pomocą archiwum „tar.gz” w „Documentroot” serwera WWW, zapisz folder Nextcloud. Można to zrobić w terminalu, na przykład za pomocą tych poleceń:

Dostosuj ścieżki zgodnie z twoją instalacją. Zwróć uwagę na ukośnik na końcu informacji o ścieżce.

Tworzysz kopię zapasową bazy danych My-SQL / Maria-DB za pomocą tych dwóch poleceń:

Najpierw wprowadź hasło roota („sudo -i”), a następnie hasło do bazy danych My-SQL / Maria-DB. Zastąp symbole zastępcze nazwą użytkownika i nazwą bazy danych.

Odzyskiwanie: W naszym przykładzie usuń folder „/ var / www / html / nextcloud /” lub zmień jego nazwę. Następnie przywróć pliki z kopii zapasowej (uwaga "/"):

Przywracasz bazę danych za pomocą tych trzech linii:

Utwórz kopię zapasową przystawkowego kontenera: Jeśli zainstalowałeś Nextcloud w przystawkowym kontenerze (patrz punkt 5), użyj tego wiersza poleceń do wykonania kopii zapasowej:

Następnie kopię zapasową znajdziesz w folderze „/ var / snap / nextcloud / common / backups / [data-godzina]”.

Utwórz skompresowaną kopię w folderze kopii zapasowej:

Zastąp nazwy plików lub specyfikacje ścieżek tutaj iw poniższych przykładach zgodnie z warunkami w systemie. Następnie możesz usunąć folder „/ var / snap / nextcloud / common / backups”.

Polecenie „nextcloud.export” nie zapisuje wszystkich plików. Na przykład brakuje certyfikatów SSL z „/ var / snap / nextcloud / curren / certs” - jeśli istnieją. Dlatego zarchiwizuj "/ var / snap / nextcloud / current" całkowicie:

Odzyskiwanie: Najpierw zainstaluj poprzednią wersję Nextcloud jako kontener zatrzaskowy. Następnie przywróć folder "/ var / snap / nextcloud / current":

Następnie użyj tych dwóch wierszy dla pozostałych plików:

Uwaga: przywracanie działa tylko wtedy, gdy pliki znajdują się z powrotem w folderze pod "/ var / snap / nextcloud / common" lub / var / snap / nextcloud / current ”.

Trendy sprzętowe 2020: najlepsza sieciowa pamięć masowa (NAS)

Najłatwiejszym sposobem zainstalowania Nextcloud 18 jest użycie kontenera zatrzaskowego. Obecnie obejmuje to Apache 2.4.14, My SQL 5.7.29 i PHP 7.3.14.

Wady instalacji zatrzaskowej są niewielkie: operacja zatrzaskowa wymaga więcej zasobów systemowych niż instalacja konwencjonalna i nie wszystkie aspekty systemu można skonfigurować w zwykły sposób. Ponadto nie może być uruchomiony żaden inny serwer WWW.

Składnik Snapd jest już zawarty w Ubuntu 18.04. Jeśli tak nie jest w Twoim systemie, wykonaj instalację:

Następnie uruchom ponownie Linuksa. Nextcloud jest zainstalowany w terminalu z tą linią:

W momencie oddania do druku została ustawiona wersja 16.0.8snap1 z kanału „najnowsze/stabilne”. Dowiedz się więcej, używając

o tym, która wersja jest dostępna w jakim kanale. Mamy wiersz poleceń do zainstalowania

używany. Aktualizację z wersji 17 można przeprowadzić za pomocą polecenia

być zainicjowane.

Wywołaj adres URL „http:// [MyDomain]” w przeglądarce. Zamień symbol zastępczy „[Moja domena]” na nazwę domeny swojego serwera lub w sieci lokalnej na „localhost” (w samym systemie Nextcloud), adres IP lub nazwę serwera (patrz również punkt 6). Przypisz nazwę użytkownika i hasło do konta administratora, zostaw znacznik wyboru przed „Zainstaluj zalecane aplikacje”, jeśli nie chcesz robić tego później samodzielnie, i kliknij „Zakończ instalację”. Po zakończeniu procesu Netxcloud 18 może być używany w oknie przeglądarki.

Nextcloud zapisuje adres, z którego została wywołana instalacja. Jeśli podczas instalacji użyłeś adresu w sieci lokalnej, dostęp przez publiczną nazwę domeny internetowej jest zablokowany - i odwrotnie.

Można to później zmienić. Użyj wiersza poleceń

Zastąp symbol zastępczy „[Domena]” nazwą domeny serwera (bez „http: //”). Użyj lokalnego adresu IP lub nazwy hosta, jeśli instalacja została wykonana przy użyciu nazwy domeny. Zamiast „1” użyj wartości „2”, „3” itd., aby skonfigurować inne autoryzowane adresy.

Nextcloud może być również obsługiwany na serwerze w domu zamiast w centrum danych. Zaleta: Masz pełną kontrolę nad serwerem i nie jesteś zależny od usług hosta. Jesteś wtedy sam odpowiedzialny za bezpieczeństwo. Należy również wziąć pod uwagę, że wiele połączeń DSL oferuje jedynie niewielką przepustowość przesyłania. Jeśli następnie pobierzesz pliki przez Internet z serwera domowego, będzie to odpowiednio wolne. Przy obecnych połączeniach DSL z szybkością wysyłania 50 Mbit/s lub większą jest to znacznie szybsze.

Aby serwer w sieci domowej był zawsze dostępny pod tym samym adresem URL, skorzystaj z bezpłatnej usługi dla dynamicznych adresów IP, np. https://spdyn.de. Dodatkowo musisz ustawić przekierowanie portów w routerze. Wskazane jest również zabezpieczenie wymiany danych przez SSL. Działanie za serwerem Apache zapewnia większe bezpieczeństwo, co pozwala również na korzystanie z kilku aplikacji internetowych.

  • Kolbowicz Marek
  • November 24,2021

Leave a Reply