December 10,2021

Eksperymentuj jako fałszywy recenzent Oszustwo recenzji na Amazon jest takie proste

by Kolbowicz Marek

Podczas zakupów online wielu konsumentów ufa ocenom klientów. Często są kupowane. Nasz autor sam stał się fałszywym recenzentem dla celów badawczych - i był zszokowany, jak łatwo to zrobić.

Recenzje są dla nas często najważniejszym kryterium przy zakupie online – aż 65 proc. osób podejmuje decyzję na podstawie przede wszystkim opinii klientów. Jednocześnie według różnych badań około 20 procent ocen Amazon jest fałszywych. Liczba pochodzi z 2017 r. – teraz prawdopodobnie będzie jeszcze wyższa. Recenzje są łatwe do kupienia. Nie tylko w Amazon – istnieją dostawcy dla każdego systemu oceny na rynku.

Ale jak to właściwie działa? Aby się dowiedzieć, kiedyś działałem jako fałszywy recenzent - i byłem zszokowany tym, czego doświadczyłem.

Wielu zarabia na fałszywych recenzjach

Na rynku fałszywych recenzji są różni gracze: Agencje, które sprzedają fałszywe recenzje jako pakiet dla firm; Pośrednicy, którzy sprzedają fałszywe recenzje agencjom; Dealerzy, którzy kierują się prosto na poszukiwanie fałszywych recenzji i oczywiście sami recenzenci.Każdy zarabia i nie za mało.

Agencje i dealerzy zazwyczaj rekrutują swoje recenzje za pośrednictwem grup na Facebooku lub kanałów Telegram. Istnieje niezliczona ilość takich społeczności, z których większość ma w swoich nazwach terminy takie jak „Tester produktów Amazon” lub „Ocena Niemiec”. Na samym Amazonie istnieją dziesiątki, jeśli nie setki takich grup, niektóre z pięciocyfrowymi numerami członkostwa.

Felix Beilharz jest konsultantem ds. marketingu internetowego i mediów społecznościowych. Ekspert cyfrowy z Kolonii zbadał świat podróbek internetowych w swojej dziesiątej książce „#FAKE”. Niezależnie od tego, czy są to fałszywe recenzje, fałszywe sklepy internetowe, fałszywe wiadomości czy fałszywe profile w sieci społecznościowej – żadna podróbka nie jest przed nim bezpieczna. Książka ukaże się 24 czerwca 2021 roku, więcej informacji tutaj.

Zarejestrowałem się w różnych tego typu grupach. Moje pierwsze odkrycie: nie musiałem nic więcej robić, dostawcy przychodzili prosto do mnie przez bezpośrednie wiadomości (DM). Zaledwie kilka godzin po dołączeniu do tych grup miałem kilkudziesięciu DM na Facebooku, w niektórych z nich zaproponowano mi także dziesiątki produktów do oceny. Wszystkie tanie i bezimienne chińskie towary i to naprawdę przełajowe: lampy LED, opaski fitness, przybory kuchenne, budziki, skarpetki, etui na smartfony, zabawki i nieskończona ilość innych produktów.

Fragment odpowiedniej grupy Telegramów (źródło: Felix Beilharz / zrzut ekranu)

Niezależnie od tych DM, zasada działa w grupach w następujący sposób: dealerzy, pośrednicy lub agencje zamieszczają swoje produkty (z lub bez bezpośredniego linku do Amazon) w tych grupach. Chętni fałszywi oceniający mogą złożyć wniosek o „test produktu” (za pośrednictwem DM) lub uzyskać bezpośredni dostęp do połączonego produktu Amazon.

Zadanie jest bardzo proste: wybieram produkty, które chciałbym ocenić. Kupuję je od amazon. Teraz wygenerowałem „zweryfikowany zakup” i mogę wystawić produktowi wiarygodną ocenę. Oczywiście robię to z 5 gwiazdkami i kilkoma zdaniami entuzjastycznych opinii.

Proces jest w większości taki sam. Oceniony produkt można zatrzymać, sprzedać lub wymienić. (Źródło: Felix Beilharz / Zrzut ekranu)

Jak tylko ocena zostanie opublikowana, wyślę zrzut ekranu z potwierdzeniem zakupu oraz link do oceny do dostawcy w grupie. I – jeśli to nie jest samo oszustwo, którego też doświadczyłem – odzyskam pieniądze przez PayPal. To, co zrobię z zakupionym produktem – zatrzymam go, sprzedam, odeślem – jest stosunkowo nieistotne.

Setki nowych pozycji dodawanych do tylko jednej grupy każdego dnia

I dokładnie to dzieje się na co dzień w Amazon. Jak często jest niejasne. Ale spojrzenie na grupy i odpowiednie produkty sugeruje - zdarza się to bardzo często.

Liczba produktów przesłanych do samych tych grup jest prawie przytłaczająca. W grupie Telegram faktycznie liczyłem kilka dni: codziennie od 350 do 500 produktów jest umieszczanych w tej grupie za fałszywe oceny.

W ten sposób można zidentyfikować lub uniknąć fałszywych recenzji

Informacje dostarcza także liczba i rodzaj recenzji. Nienazwany produkt, który po zaledwie 3 miesiącach ma już ponad 1000 recenzji z łącznie prawie 5 gwiazdkami? Raczej mało prawdopodobne – zwłaszcza, jeśli lider rynku w tym segmencie po kilku latach nie może mieć prawie dużej liczby.

Często spojrzenie na profile recenzentów daje jasny obraz: prawie wyłącznie 5-gwiazdkowe oceny wielu mieszanych elementów przemawiają dość wyraźnie na korzyść oszusta.

Ale trzeba przyjrzeć się bliżej i poświęcić trochę czasu. Jeśli tego nie chcesz: Wyszukiwarki takie jak ReviewMeta próbują odfiltrować fałszywe recenzje.

Nawiasem mówiąc, zdecydowana większość fałszywych recenzji na Amazon dotyczy produktów bez nazwy, głównie z Chin. Nie dotyczy to znanych markowych produktów.

Nawiasem mówiąc, w ramach moich badań stworzyłem takie fałszywe recenzje dla trzech produktów. Przy dwóch z nich regularnie otrzymywałem zwrot pieniędzy, przy trzecim najwyraźniej zostałem oszukany przez oszusta, po prostu nie odpowiadał już na moje wiadomości. Zwróciłem wszystkie trzy produkty, usunąłem oceny i przekazałem otrzymane pieniądze.

  • Kolbowicz Marek
  • December 10,2021

Leave a Reply