December 19,2021

Aplikacja komunikacyjna tellz.me Niemiecki start-up chce konkurować z WhatsApp

by Kolbowicz Marek

Z ponad dwoma miliardami użytkowników WhatsApp wyraźnie dominuje na rynku komunikatorów. Start-up z Niemiec pracuje teraz nad aplikacją komunikacyjną, która powinna oferować znacznie więcej - a przede wszystkim chce zdobywać punkty za ochronę danych.

Ci, którzy chcą dziś wymieniać się pomysłami z przyjaciółmi lub znajomymi, często korzystają dziś z komunikatorów – przede wszystkim WhatsApp. Firmy i restauracje również coraz częściej korzystają z programu do komunikacji ze swoimi klientami. To jeden z powodów, dla których WhatsApp oferuje zmodyfikowaną wersję WhatsApp Business dla firm.

Niektórzy jednak nie są zadowoleni z obecnych rozwiązań – jak Timo Bösch. Dlatego pracuje ze swoim start-upem z Visselhövde (Dolna Saksonia) nad aplikacją komunikacyjną tellz.me. Powinno to być połączenie aplikacji mediów społecznościowych i komunikatora – z naciskiem na ochronę danych. t-online wyjaśnia pojęcie i co odróżnia tellz.me od innych aplikacji.

Tellz.me może to zrobić

tellz.me oznacza „opowiada mi historię”, w języku niemieckim: „Opowiedz mi historię”. Program to nie tylko komunikator, jak podkreśla założyciel start-upu Bösch: „tellz.me też ma komunikatora”, mówi Bösch. „Ale jesteśmy systemem komunikacji, czyli systemem follow-up. Można też powiedzieć, że jesteśmy nowoczesnym systemem newsletterów”.

(Źródło: tellz.me)

Według Böscha, tellz.me ma dwa okręty flagowe: jeden to „Channel Messaging”, a drugi to „FollowerNews”. Wszystko działa tak: każdy, kto zarejestruje się na tellz.me, otrzymuje profil, który może wypełnić informacjami, zdjęciami i innymi treściami. Tak jak na Facebooku czy Instagramie. Ponadto użytkownicy mogą tworzyć kanały, które mogą śledzić inni użytkownicy. Operatorzy kanałów i użytkownicy mogą tutaj wymieniać się pomysłami. Na przykład klub piłkarski z jego członkami, restauracja z klientami lub firma z pracownikami. Liczba użytkowników w kanale jest nieograniczona.

FollowerNews to osobny obszar. „Pomyśleliśmy: Jak najlepiej wytłumaczyć produkt? Jak najlepiej zadbać o moich użytkowników? To były narodziny FollowerNews”, mówi Bösch. Koncepcja FollowerNews przypomina biuletyn: Ci, którzy subskrybują FollowerNews, otrzymują wiadomości push od twórcy w określonych godzinach z indywidualnymi wiadomościami. „I zawsze w kieszeniach ludzi”, mówi Bösch.

Operator witryny powinien być w stanie przygotować wiadomości w tellz.me przez 365 dni za pomocą zaledwie kilku kliknięć i dostosować je w dowolnym momencie. Mogą to być wiadomości, filmy, zdjęcia lub oferty produktów. Przykład: właściciel restauracji może co tydzień aktualizować swoje menu za pośrednictwem FollowerNews. Użytkownicy mogą polubić lub skomentować całość.

Użytkownicy mogą wymieniać się pomysłami w kanałach – pod warunkiem, że mają uprawnienia do zapisu. (Źródło: tellz.me)

Jak tellz.me chce prześcignąć konkurencję

Kiedy Bösch opowiada o swojej aplikacji, brzmi bardzo euforycznie. Inni mogą bardziej trzeźwo spojrzeć na tę koncepcję: Zasadniczo wiele funkcji tellz.me można znaleźć również w innych mediach społecznościowych lub aplikacjach komunikatorów. Firmy mogą już komunikować się ze swoimi klientami za pośrednictwem WhatsApp Business. W grupach WhatsApp od dawna gromadzą się stowarzyszenia lub kucharze. A jeśli te są dla Ciebie za małe, możesz polegać na Telegramie. Z kolei gwiazdy można znaleźć głównie na Instagramie lub Twitterze.

FollowerNews powinno być łatwe dla użytkowników do tworzenia w tellz.me.

Jeśli zapytasz Böscha, czym tellz.me różni się od konkurencji, odwołuje się do ochrony danych i funkcji dodatkowych i opowiada o nich różne historie. Jednym z nich jest pomysł na aplikację około 2017 roku: „Hodowca psów zwrócił się do mnie z informacją, że wszyscy w grupie WhatsApp mieszali się ze swoimi klientami, gdy było zbyt wielu użytkowników”, mówi Bösch. W tamtym czasie założyciel nie potrafił wymienić rozwiązania, ale miał jedno na myśli: zarządzanie prawami użytkowników. W ten sposób operatorzy kanałów w tellz.me mogą dać członkom dostęp do zapisu na określony czas. Użytkownik może następnie wyrazić swoją opinię lub odpowiedzieć na pytanie, a następnie ponownie zostanie obniżony. „Dzięki temu komunikacja jest znacznie bardziej przejrzysta”, mówi Bösch.

Kolejną cechą jest bezpośredni adres. W ten sposób operatorzy stron internetowych mogą ustawić, że każdy użytkownik jest adresowany po imieniu. Jako przykład Bösch opowiada inną historię: kibice piłki nożnej mogą przed meczem zeskanować kod QR na stadionie i wylądować na określonym kanale. Następnie może dołączyć zawodowy piłkarz, który ma uprawnienia do zapisu i może osobiście zwracać się do wszystkich użytkowników: „Na przykład coś w stylu „Witaj Timo, miło cię tu mieć” – mówi Bösch. „Ludzie czują wtedy, że zwracają się do nich osobiście i można od razu przygotować oferty promocyjne”.

Gwarantowana jest również ochrona danych. Kwestia szczególnie ważna dla firmy Bösch. Na stronie internetowej tellz.me widnieje również napis „Simply EU GDPR”. Aplikacja nie wymaga podania numeru telefonu podczas rejestracji, ale adresu e-mail (takiego jak komunikator Threema). Bösch niepokoił się również, że przynajmniej na WhatsApp użytkownicy w grupach mogli zobaczyć numery telefonów innych uczestników grupy: „Na przykład, jeśli jesteś sprzedawcą używanych samochodów z BMW i prowadzisz grupę WhatsApp, konkurencja może dołączyć do Twojej grupy i zdobyć dane kontaktowe Twoich klientów” – mówi Boesch. "W tellz.me Twoje dane są chronione."

Model płatności ma regulować finanse

Tellz.me ma również uniemożliwić użytkownikom zainteresowanym danym produktem otrzymywanie reklam konkurencji. Messenger chce zarabiać inaczej: Powinna istnieć wersja premium z rozbudowanymi funkcjami – takimi jak tryb pulpitu i wsparcie marketingowe. Ta oferta skierowana jest przede wszystkim do firm.

Zwykli użytkownicy mogą również subskrybować FollowerNews za pieniądze. „To może być interesujące na przykład na siłowni”, mówi Bösch. „W ten sposób użytkownicy mogą bezpłatnie przetestować pierwsze kursy, które operator może również streamować, a od czwartego muszą zapłacić 10 euro”. Pieniądze są początkowo zarządzane w portfelu tellz.me. Użytkownicy mogą ją tutaj wypłacić lub przekazać innym użytkownikom lub klientom w formie bonów.

Vouchery można również wysyłać w tellz.me. (Źródło: tellz.me)

Na rynku od 21 marca

Z aktualnej wersji testowej tellz.me korzysta około 1000 osób. Większość z nich to zwykli użytkownicy, około jedna trzecia to przedsiębiorcy. tellz.me ma być „GOTOWE” 21 marca o godzinie 19:00, pisze firma na swojej stronie internetowej. Wtedy najnowsza wersja powinna być dostępna dla wszystkich użytkowników w sklepie Google Play. Najnowsza wersja na iOS powinna pojawić się kilka dni później.

Bösch jest przekonany, że tellz.me nie zgubi się w gąszczu komunikatorów, które można znaleźć w sklepach z aplikacjami. To jeden z powodów, dla których tellz.me powinien być dostępny w 10 językach w momencie wprowadzenia na rynek, a później w 16 językach. „Oczywiście musisz przejść przez pewien punkt – to nasze największe zadanie. Ale WhatsApp też zaczął się drobno”, mówi Bösch. „Coś takiego jak zarządzanie prawami lub FollowerNews jest dostępne tylko u nas, to znaczy, że tak powiem, nasz wyjątkowy punkt sprzedaży. W każdym razie cieszę się z każdego, kto chce zostać tellz.meianerem”.

  • Kolbowicz Marek
  • December 19,2021

Leave a Reply